Terug naar alle evenementen

Influencers: virtuele vrienden of creatieve ondernemers? 2

Dinsdag 30 april 2024
13.30 u. - 15.30 u.

Inhoud

Bedrijven weten jongeren alsmaar beter te vinden daar waar ze heel actief zijn: op sociale media. Eén op drie jongeren die influencers volgt, kocht de voorbije drie maanden iets op hun aanraden. Maar influencers en organisaties doen jongeren niet enkel kopen via sociale media. Ze laten jongeren ook meer bewegen, naar musea gaan of nieuws volgen. Hoe beïnvloeden merken jongeren via Instagram, YouTube en TikTok? Vinden jongeren het allemaal ok, of laten ze zich niet zo makkelijk beïnvloeden?

Sprekers

Marijke De Veirman (Arteveldehogeschool)

Marijke De Veirman is senior onderzoeker bij de Arteveldehogeschool (expertisenetwerk Communicatie, Media en Design). Ze doet onderzoek naar de werking en het ethische gebruik van influencermarketing. Ze leidt het SMI-barometer onderzoeksproject, dat jaarlijks het gebruik en de evaluatie van sociale media, influencermarketing en podcasts door jonge Belgen (16-39 jaar) in kaart brengt. Daarnaast is ze ook docent in de opleiding communicatie.

Caroline Baert (HOWEST)

Caroline Baert is onderzoeker bij Howest (cluster Business en Media). Ze leidt het GenZLab dat organisaties helpt om in te haken op generatie Z via onderzoek en cocreatiesessies. Caroline werkte eveneens op het project Fitfluencers rond het inzetten van influencers om beweeggedrag bij jongeren te promoten. Verder is ze ook docent in de opleiding Communicatie, waar ze focust op strategische communicatie, communicatieonderzoek en trendonderzoek.

Moderatie Globelink

Globelink is een landelijke jeugddienst die projecten opzet met jongeren (16 - 26 jaar) rond duurzame, solidaire en rechtvaardige thema's. Vanuit haar expertise begeleidt ze met veel enthousiasme en plezier participatieve trajecten en alles wat daarbij komt kijken.

Enkele vragen die tijdens een voorbereidende les of in de Science bar aan bod kunnen komen

  • Op welke sociale mediakanalen volgen jongeren influencers?

  • Hoeveel jongeren zegt zijn of haar (koop)gedrag online te laten beïnvloeden?

  • Over welke interesses communiceren bedrijven naar jongeren via sociale media?

  • Welke regels legt de wet online marketing op?

  • Zien jongeren altijd of het om een commerciële post gaat?

  • Waarom bedenken organisaties een marketingstrategie specifiek voor Gen Z?

Educatieve bronnen

Stel je vraag

Wil je graag inschrijven voor deze Science Bar maar heb je nog een vraag?
Neem dan contact met ons op en je hoort snel van ons!

Vorige
Vorige
16 april

Influencers: virtuele vrienden of creatieve ondernemers?